آثار ذکرخدا
خدا
برای دوستداران خدا
نگارش در تاريخ چهار شنبه 9 مرداد 1392برچسب:آثار,ذکر,خدا,, توسط امید افشاری

آثار ذکرخدا
ذکرخدا آثارمُثبَتِ فراوانی داردکه به گوشه ای ازآ ن اشاره می شود.
ذکرازآن جهت که با ذاکر, اتحّادوجودی می يابدوذکرخداباحضوراو همراه است ، پس  ذاکرخودرا درمَشهد خدا حاضرمی بيندوازکمال قرب وحضورطَرفِ وافری می  بنددلذابرمحورحيا ازبسياری ازافکارپليد ، اخلاق رذايل واعمال نکوهيده احترازمی کند:  ( ألم يعلم بأن الله يری) ودرمصاف با اهرمن درون وبيرون که اورابه هوی فرا می خواند  وبساط هوس رافراسوی او می گشايد برآنها پيروزمی شود به طوری که برای دفع هر  خطرآلودگی به گناه ؛ عادلانه محفوظ می ماند يابرای رفع محذورپديدآمده وگناه مرتکب  شده تائبانه ومُنيبانه کوشش می کند : ( قدأفلح من تزکی – وذکراسم ربّه فصلی ) ( والذين إذافعلوافاحشةً أوظلموا أنفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم ومن يغفرالذنوب  إلّا الله ولم يُصرّوا علی ما فعلوا وهم يعلمون ) که آيه اول می تواند مسئله دفع  گناه را تبيين کند چنانکه آيه دوم برای تحليل رفع گناه ازراه توبه وانا به درظلّ  يادخدا کافی است.
شيطان که عامل نسيان وسبب سهو ازحق و ذهول ازصدق است چون با ذکرخدا رَجم می شود ،  لذاياد خدای سبحان يکی ازدواثرمُثبَت راخواهد داشت : يکی آنکه مانع پديدۀ سهو و  غفلت است وبه اصطلاح جنبه دَفع خطرداردوديگرآنکه نسيان پديدآمده را به توجّه  والتفات تبديل می کند وبه اصطلاح، جنبه رفع خطررابه همراه دارد : ( وما أنسانيُه  إلا الشيطان أن أذکره) ، ( وامّا يُنسينّکالشيطان فلاتقعد بعدالذکری مع القوم  الظالمين )
( إنّما يريدالشيطان أن يوقع بينکم العداوة والبغضاء فی الخمروالميسر ويصدّکم عن  ذکرالله وعن الصلوة فهل أنتم منتهون) ( استهوذعليهم الشيطان فأنسيهم ذکرالله ) که  دراين گونه آيات ، عامل پديدۀ نسيان ، شيطان معرّفی شده است و درآيه ( واذکرربّک  إذا نسيت ) يادخدا سبب برطرف شدن نسيان می شود وخطرآمده را رفع می کند .شيطان هرگز  ازتعدّی تسبت به انسان نظر نمی کند ، چون عدوّمبين است واز عدوّ ِ مبين جزتعدّی  وتجاوز مستمر چيزديگری متوقّع نيست لذا بايد عامل دفع يا رفع آن نيز استمرار داشته  باشد ، ازاين رو به ذکرکثير امرشده است خواه به طورعموم ، مانند : ( ياأيها الذين  امنوا اذکروا الله ذکراً کثيراً ) وخواه به طور خصوص ، نظير : ( واذکر ربّک کثيراً ) ، که به نحو خاص به حضرت زکريّا (عليه السلام ) کثرت يادخدا امرشده ، وهرگونه  هدايتی که بهرۀ انبيا و اوليای الهی شده ، ديگران نيزمأموربه تأسّی واقتدا هستند ،  جزآنکه دليلی براختصاصی بودن آن حکم اقامه شده باشد ودرمسئله ذکرکثيرنه تنها دليلی  براختصاص ارائه نشده ، بلکه دليل برتعميم يافت می شود .

اثراخلاص ناب
البته استمرار ذکرالهی وتداوم يادخدا تأثيربسزايی دارد ، ليکن اثراخلاص ناب بيش  ازاثرکثرت ذکراست، بلکه در حقيقت ذکرخالصانه همان ذکرکثيراست وذکربی اخلاص  هرچندازلحاظ کميّت وافرباشدذکراندک است ، حديثی درذيل آيه : ( إنّ المنافقين  يخادعون الله وهوخادعهم وإذا قاموا إلی الصلوة قاموا کُسالی يراءُون الناس  ولايذکرون الله إلّا قليلاً ) به اين صورت آمده که : قال أميرالمومنين (عليه  السلام) : <من ذَکَرالله عزّوجلّ في السرّ فقدذکرالله کثيراً ، إنّ المنافقين کانوا  يذکرون الله علانية ً ولايذکرونه في السرّ > .
عصارۀ آن حديث نورانی اين است که چون دنيا متاع قليل است واهل نفاق برای دنيا ذکرمی  گويند نه برای رهايی ازآن ، که ريشه هرخطيئه است لذا ذکرآنها هرچندازلحاظ کميت  فراوان باشد ازجهت واقعيت اندک است چون هرذکری به مثابه تيری به قلب سياه سپاه  اهريمن است لازم است هنگام تهاجم دشمن ازبيرون وتحامل اهريمن وتطالُب نفس اماره  وتواثب مُسَوّله ازدرون ، ازکثرت يادخدا استنطار ، وبدان استغاثه شود ، چنانکه  دربارۀ جهاداصغرچنين آمده است : ( ياأيّهاالذين امنوا إذا لقيتم فئةً فاثبتوا  واذکروا الله کثيراً لعلّکم تفلحون ) ازآن جهت که کثرت ذکر مورد فرمان خداست وتنها  امتثال همان فرمان سودمند است ، لذاخدای سبحان در معرّفی نجات يافتگان و وصف  پارسايان فرهيخته وازخطررهايی يافته ، کثرت يادرامطرح می کندوآنان رابه ذکرکثيرمی  ستايد : (إلّا الذين امنوا وعملوا الصالحات وذکروا الله کثيراً ) ، ( إن المسلمين  والمسلمات . . . والذاکرين الله کثيراً والذاکرات أعدالله لهم مغفرةً وأجراً عظيماً )

اثريادمظاهر وآيات خدا

به منظورپيروزی برخصم درون يادشمن بيرون يادمظاهر الهی وذکرآيات ويژه خدا نيز سهم  خاص خود رادارد لذا خداوند به رسول اکرم (ص) دستور می دهد که به يادرهبران گذشته  باش که هرکدام درحدّ خودمظهر اسمی ازاسمای حسنای الهی بوده اند وسنّت وسيرت وسريرت  آنان رابه خاطر بياور تا همچنان کامياب شوِی : ( واذکرفی الکتاب إبراهيم إنّه کان  صدّيقاً نبيّاً ) ، ( واذکرفی الکتاب موسی إنه کان مخلَصاً وکان رسولاً نبيّا ً ) ،  واذکرفی الکتاب إسماعيل إنّه کان صادق الوعد ) ، ( واذکرفی الکتاب إدريس إنّه کان  صدّيقاً نبيّاً ) دراين آيات ومانند آن که درقرآن کريم فراوان يافت می شود ، خداوند  پيامبرگرامی اسلام را به ياد انبيا و اوليای پيشين متذکّرمی کند و يادآنان راسبب  تقويت آن حضرت در ايفای عهد رسالت می داند ، چنانکه اصل ياد خدا و اخلاص و استمرار  آن درظفرمندی برطاغيان مؤثّر است ، لذا خدای سبحان به موسی و هارون ( عليهما السلام ) هنگام اعزام برای دعوت فرعون ودرباريان اوچنين فرموده است : ( إذهب أنت وأخوک  باياتی ولاتنيافی ذکری ) يعنی تو ( موسی ) وبرادرت ( هارون ) با داشتن معجزات  ونشانه هايی که ازطرف من به شما داده شد به سوی فرعون برويد ودراحيای يادونام من  هيچ گونه وَنی ، وَهن ، هَون وسستی به خودراه ندهيد . موسای کليم ( عليه السلام ) يکی ازاهداف مهمّ درخواست مشارکت و وزارت برادر خود هارون ( عليه السلام ) را انجام  ذکرکثيردانسته است : ( وأشرِکهُ في أمری کی نُسبّحک کثيراً * ونذکرک کثيراً ) تاًثيرمهم يادخدا ايجاب کرده تا خداوند گاهی به حفظ قدرت ، قوّت وتوانممندی امرکند  ، مانند : ( خذواما اتينا کم بقوة ٍ) وزمانی ازوَنی و سستی نهی فرمايد مانند آيه  مزبور ( ولا تنيا فی ذکری ) برای استمداد ازچنين نيروی غيبی يعنی کمک گرفتن  ازيادخدا وتوجّه به مظاهرظهور قدرت وبرای حضور قوت الهی ، به موسای کليم ( عليه  السلام ) دستور داده شد که امّت خودرا به ايام تجلّي قدرت آشنا ومتذکرنما : ( ولقد  أرسلنا موسی باياتنا أن آخرِج قومَک من الظلمات إلی النور وذکّربأيام الله إن فی  ذلک لاياتٍ لکلّ صبّارٍشکور ) درهرمرحله که فيض غيرعادي خداوند تجلی کند وگوشه ای  ازاسرارنهفته جهان ، آشکارگردد وشمّه ای ازحقايق مستور ، مشهود شود همان مرحله ، به  فراخور خود روزی ازروزهای ويژه الهی است ؛ واگرآيه مزبوربرمسئله ظهور حضرت بقيّة  الله ( أرواح من سواه فداه ) ورَجعَت وقيامت تطبيق شده ازقبيل تمثال و بيان مثال  است نه تبيين و حصر درمصاديق ياد شده .

خطرفراموشی خدا
با بيان گذشته معلوم می شود که خطرنسيان خدا وسهو از ياد او شکست ازتسويل دشمن درون  و بيرون است :( من أعرض عن ذکری فإن له معيشة ضنکاً ونحشره يوم القيامة أعمی ) ( فأعرض عن مَن تولّی عن ذکرنا ولم يردإلّا الحياة الدنيا )
تحليل عقلي آثارمَنفی نسيان خدا و فراموشی نام و ياد او اين است که خدای سبحان نه  تنها خالق و فاعل است بلکه مقوّم هويت ربطی و قيّوم شخصيّتِ حرفی او است ، به طوری  که شناخت او بدون معرفت قيّم وی يعنی خداوندممکن نيست ؛ زيرا شناخت معناي ربطي و  حرفي بدون معرفت معنای نفسی و مستقل ، که همان خداوند است ، ميسّر نخواهد بود و با  فراموشی هويّتِ خويش هيچ گونه احساسي ازتطاول غارتگران هويّت وجود نخواهد داشت و با  عدم احساس خطر ، هيچ گونه قيام و اقدامی عليه دشمنِ مهاجم صورت نمی پذيرد ، درنتيجه  تمام شئون ادراکی و تحريکی انسان به اسارت اهريمن درآمده و برابر خواسته ازخوی خون  آشام آن امير شرير و فرمانرواي خودکام ، اشيا را می فهمد و به آن عمل می کند و  هرگونه منکری نزد او معروف به حساب می آيد ( ولا تکونوا کالذين نسوا الله فأنساهم  أنفسهم أُولئک هم الفاسقون )
برخی چنين گفته اند که نسبت حديث معروفِ ( من عرف نفسه عرف ربّه ) با آيه مزبور ،  نسبت اصل قضيه و عکس نقيض قضيه است ، يعنی اگر معرفت خدا ازمعرفت نفس پديد می آيد  معلوم می شود فراموشی خدا و عدم معرفت او ناشي از فراموشی نفس وعدم معرفت آن است .
به هرتقدير ؛ ذکر خدا سبب تذکّر هويت خويش و رسيدگی به تعالی او خواهد بود ،  وفراموشی خدا سبب فراموشی هويّت و رها کردن آن در دسترس هر مهاجم و مجحِف و  مُتَجانِب است ، که در اين وضع ، چيزی به نام هويّت انسانی باقي نخواهد ماند ،  آنگاه ديگری به جای وی قرار می گيرد و تمام اماني و اغراض و غرايز نفساني و اهريمنی  خود را به عنوان تمدّن ، سعادت و تکامل بر او تحميل می کند.


نظرات شما عزیزان:

سمانه
ساعت19:41---21 مرداد 1392
سلام دوست گلم؛
وب خیلی خیلی خوبی داری،
من که با وبت خیلی حال کردم
من تو سایت گروپ ثبت نام کردم ، یه سایت خیلی خوبیه برای چت کردن و تفریح و برای هم دیگه پیام گذاشتن.
این سایت ایرانیه و ثبت نام توش هم کاملاً رایگانه.
اگه خواستی با هم بحرفیم و بیشتر با هم آشنا بشیم بیا و ثبت نام کن.
آدرسشم برات گذاشتم.
تو سایت میبینمت.
منتظرتم.
فعلا بای...


مدیر
ساعت1:52---21 مرداد 1392
سلام
با تبریک خدمت شما و تشکر برای وبلاگ خوب و پر محتواتون.
وب سایت مرجع ابزار و قالب افتتاح شد
توی این وب سایت میتونین خدماتی از جمله قالب و ابزار و ابزار زیباسازی پیدا کنین
خوشحال میشیم تشریف بیارین
t-4-k.i-r
لطفا برای ورود خط های تیره بین حروف آدرس رو بردارین


بهار(رمان نفس)
ساعت1:37---19 مرداد 1392
سلام عزیز.....

دارم اولین رمانم رو مینویسم.....

دوست دارم بیای ونظرتوبگی عزیزم


ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ


jamshid
ساعت15:34---13 مرداد 1392
به نام خدا
سلام
خدا قوت

دانلود نواهای مخصوص امام زمان (عج)

آماده تبادل لینک با وبلاگها و سایتهای مذهبی و سایتها و وبلاگهایی که موارد غیر شرعی درج نمیکنند
در پناه حق
یا مهدی


ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ


oghab222
ساعت15:16---9 مرداد 1392
سلام دوست من وب زيبايي داري خوشحال ميشم به من هم سري بزني

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: